armanpooyesh

armanpooyesh

armanpooyesh
armanpooyesh

armanpooyesh

armanpooyesh

روژه مالی رشته حسابداری با عنوان بسته بندی

پروژه مالی رشته حسابداری با عنوان بسته بندی

پروژه مالی رشته حسابداری با عنوان بسته بندی


مشخصات فایل
تعداد صفحات380
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیحسابداری

توضیحات کامل

پروژه مالی رشته حسابداری با عنوان بسته بندی

مقدمه: 
هدف از بسته بندی نمودن مواد غذایی این است که طول عمر نگهداری آن افزایش یابد و مواد غذایی بطور کامل از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی و اکسایشی حفظ شود. همچنین حمل و نقل مواد غذایی بهتر و آسانتر انجام گیرد.امروزه در اروپا و آمریکا حدود 200 نوع بسته بندی مختلف در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در آمریکا  در حدود 300 هزار شرکت تولید کننده و شرکتهای خدماتی در زمینه تکنولوژی نوین بسته بندی فعالیت می کنند.
در این کشور یک میلیون نفر در صنعت بسته بندی مشغول به کار هستند. بطور کلی 75 درصد محصولات تولید شده بسته بندی می شوند. در سالهای اخیر هزینه بسته بندی در آمریکا بالغ بر 55 میلیارد دلار شده است و تخمین زده می شود که در سالهای بعد این هزینه افزایش یابد. هزینه سالانه برای مواد اولیه بسته بندی در آلمان حدود 60 مارک می باشد.
 در این کشور 5 درصد از کل درآمد خالص سالانه صرف هزینه بسته بندی مواد غذایی می شود. به عبارتی هزینه سرانه مواد اولیه بسته بندی مواد غذایی برای یک آلمانی هر سال در حدود 750 مارک می باشد. در این کشور به علت استفاده فراوان از مواد غذایی آماده و کنسرو شده، زباله منازل بیش از 15 میلیون تن در سال بوده که در حدود 5/5 میلیون تن آن را مواد اولیه بسته بندی تشکیل می دهد. مواد شامل 4/2 میلیون تن کاغذ و مقوا 5/1 میلیون تنشیشه 8/0 میلیون تن مواد سنتنتیک (پلاستیکی) و 5/0 میلیون تن قوطی فلزی می باشد. 
هر محصول ویژگیها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیریهای لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود.در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی (نامگذاری بروکسل) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود. 
کلمات کلیدی:

بسته بندی

تحقیق مالی

برآورد هزینه مالی و اقتصادی

فهرست مندرجات

فصل اول- چکیده مطالعات فنی، مالی و اقتصادی

فصل دوم- کلیات معرفی محصول
2-1 تعریف، ویژگیها و مشخصات فنی محصول
2-1-1 نام و کاربرد محصول 
2-1-2 طبقه بندی محصول 
2-1-3 مشخصات فنی محصول 
2-1-4 بسته بندی محصول 

2-1-5 شماره تعرفه گمرکی 

2-1-6 استاندارد محصول 
2-2 کالاهای قابل جانشین 
2-3 بررسی بازار و قیمت فروش 
2-3-1 بررسی روند مصرف 
2-3-2 بررسی روند واردات و صادرات 
2-3-3 بررسی قیمت فروش محصول مشابه

 فصل سوم :مطالعات فنی

3-1 معرفی روشهای مختلف تولید 
3-2 تشریح فرآیند تولید منتخب 

3-3 بررسی ایستگاهها، مراحل و شیوه های کنترل کیفیت 

3-4 تعیین ظرفیت، برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد 
3-5 برآورد میزان مصرف مواد اولیه 
3-6 دستگاهها و تجهیزات خط تولید 
3-6-1 معرفی دستگاهها و تجهیزات خط تولید 
3-6-2 نقشه استقرار ماشین آلات 
3-6-3 نقشه جریان مواد 
3-7 تجهیزات و تاسیسات عمومی 
3-7-1 آزمایشگاه 
3-7-2 تعمیرگاه 
3-7-3 تاسیسات برق 
3-7-4 تاسیسات آب 
3-7-5 تاسیسات حمل و نقل 
3-7-6 تاسیسات سوخت رسانی 
3-7-7 سایر تاسیسات              
3-8 محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز 
3-8-1 برآورد پرسنل تولیدی 
3-8-2 برآورد پرسنل غیر تولیدی 
3-9 محاسبه سطح زیربنا و مساحت مورد نیاز 
3-9-1 مساحت سالن تولید 
3-9-2 مساحت انبارها 
3-9-3 مساحت تاسیسات و تعمیرگاه 
3-9-4 مساحت آزمایشگاه 
3-9-5 مساحت ساختمانهای اداری و رفاهی و خدماتی 
3-9-6 مساحت زمین، ساختمان و محوطه سازی 
3-10 زمان بندی اجرای تحقیق 

فصل چهارم- بررسی های مالی و اقتصادی 

4-1 اطلاعات مربوط به سرمایه در گردش و برآورد آن 

4-1-1 برنامه تولید سالیانه 
4-1-2 مقدار و ارزش مواد اولیه مصرفی 
4-1-3 هزینه های تامین انواع انرژی مورد نیاز 
4-1-4 هزینه خدمات نیروی انسانی 
4-1-5 جمع بندی اجزاء و برآورد سرمایه در گردش 
4-2 اطلاعات مربوط به سرمایه ثابت و برآورد آن 
4-2-1 هزینه ماشین آلات و تجهیزات خط تولید 
4-2-2 هزینه تجهیزات و تاسیسات عمومی 
4-2-3 هزینه زمین، ساختمان و محوطه سازی 
4-2-4 هزینه وسائط نقلیه عمومی و وسایل حمل و نقل 
4-2-5 هزینه لوازم و اثاثیه اداری 
4-2-6 هزینه های قبل از بهره برداری 
4-2-7 جمع بندی اجزاء و برآورد سرمایه ثابت 
4-3 کل سرمایه گذاری 
4-4 هزینه های تولید 
4-4-1 هزینه های ثابت 
4-4-2 هزینه تعمیر 
4-5 قیمت تمام شده محصول 
4-6 صورتهای مالی و شاخصهای اقتصادی طرح 
4-7 ارزیابی مالی و اقتصادی طرح 
ضمیمه(1)- محاسبات مالی و اقتصادی

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

در جستجوی بهترین معیار

در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک صنعت و اندازه , بررسی در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار س

بررسی در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک صنعت و اندازه


مشخصات فایل
تعداد صفحات188
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیحسابداری

توضیحات کامل

در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک  صنعت و اندازه

چکیده:.. ...1

مقدمه:.. 3

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-مقدمه : 5

2-1بیان مسئله تحقیق. 6

3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

4-1 اهداف تحقیق. 9

5-1 چارچوب نظری. 10

6-1 مدل  تحقیق: 13

1-6-1 متغیر های مستقل. 13

1-1-6-1معیارهای ارزیابی عملکرد و سود آوری سنتی نظیر: 13

2-1-6-1معیار های نوین سنجش عملکرد: 15

2-6- 1متغییر وابسته: 18

3-6- 1متغییر کنترل: 18

7-1 فرضیه های تحقیق. 19

8-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 20

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2- مقدمه: 24

2-2 شاخصهای سنجش عملکرد (سنتی ونوین ) 25

1-2-2 شاخص های غیر مالی. 26

2-2-2 شاخص های مالی. 28

3-2 معیارهای مالی سنتی. 28

1-3-2 بازده سرمایه گذاری  (ROI) 28

2-3-2 سود باقیمانده (RI) 29

3-3-2 بازده فروش.. 30

5-3-2 قیمت به عایدی هر سهم 31

6-3-2 معیارهای ارزیابی شرکت.. 32

1-6-3-2 معیار اول – سود 32

2-6-3-2 معیار دوم– سود هر سهم 33

3-6-3-2 معیار سوم– رشد سود 34

4-6-3-2 معیار چهارم –نرخ بازده سرمایه گذاری. 34

4-2 دلایل مطرح شده EVA.. 35

1-4-2 تفکر مبتنی بر ارزش.. 36

2-4-2 ارزش افزوده اقتصادی 37

4-4-2 محاسبه نرخ بازده سرمایه بر اساس رویکرد تأمین مالی. 39

1-4-4-2 حذف اثرات بدهی ها 39

2-4-4-2 مرحله دوم حذف اثرات سایر انحرافات مالی. 40

3-4-4-2 مرحله سوم حذف انحرافات حسابداری. 40

4-4-4-2 انواع معادل های سرمایه و تأثیرآنها بر NOPAT و CAPITAL. 41

5-4-4-2 ذخیره مالیات بر درآمد معوق. 42

6-4-4-2 ذخیره LIFO.. 42

7-4-4-2 استهلاک انباشته سرقفلی. 43

8-4-4-2 سرقفلی ثبت نشده 43

9-4-4-2 دارائی های نامشهود 44

10-4-4-2 تبدیل تلاشهای موفقیت آمیز به هزینه یابی کامل. 44

11-4-4-2 سایر ذخایر معادل های سرمایه 45

5-4-2 محاسبه نرخ بازده سرمایه از دیدگاه عملیاتی. 45

6-4-2 تعادل بین رویکرد مالی و رویکرد عملیاتی. 46

7-4-2 تجزیه و تحلیل نرخ بازده سرمایه 47

8-4-2 استاندارد سازی EVA.. 48

9-4-2 دگرگونی EVA.. 50

10-4-2 تکامل EVA.. 50

11-4-2 اهمیت EVA در مقابل سود حسابداری و شاخص های مبتنی بر سود 52

12-4-2 کاربرد های EVA.. 52

1-12-4-2 کاربردها داخلی EVA : 52

2-12-4-2 کاربردهای خارجی EVA.. 54

13-4-2 کاربرد EVA به عنوان معیار سنجش عملکرد و جبران خدمات.. 56

14-4-2 ارزش افزوده اقتصادی (EVA) به عنوان تکنیک های ارزشیابی. 57

15-4-2 معایب ارزش افزوده اقتصادیEVA.. 58

16-4-2 مفاهیم مرتبط با EVA.. 59

1-16-4-2  ارزش افزوده بازار. 59

2-16-4 -2 ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده یا REVA.. 60

17-4-2 نقش EVA و MVA در سیستم پاداش.. 60

18-4-2 مزایای بکارگیری EVA همراه با ABC.. 62

19-4-2 هزینه سرمایه 62

20-4-2 نرخ هزینه سرمایه (C) 62

21-4-2 اهمیت نرخ هزینه سرمایه 63

22-4-2 روشهای محاسبه نرخ هزینه سرمایه 63

23-4-2 منابع تامین مالی شرکتها 64

1-23-4-2 نرخ هزینه بدهی. 64

2-23-4-2 نرخ هزینه سهام ممتاز ( ) 64

3-23-4-2 هزینه سود انباشته و سهام عادی (Ke,Ks) 65

24-4-2 روش های محاسبه هزینه سود انباشته 66

1-24-4-2 مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای. 66

2-24-4-2 روش بازده اوراق قرضه به علاوه صرف ریسک... 66

3-24-4-2 روش جریان نقدی تنزیل شده 67

4-24-4-2 استفاده از ریاضیات مالی. 68

25-4-2 هزینه سهام عادی جدید (Ke) 68

26-4-2 ترکیب هزینه سرمایه یا میناگین موزون سرمایه 68

27-4-2 مزایای EVA.. 69

28-4-2 راه درست اندازه گیری ارزش ، تأمین مالی خارج ترازنامه 70

29-4-2 ارزش افزوده اقتصادی و سه بازی مدیران. 71

1-29-4-2 بازی سرمایه به کار گرفته 71

2-29-4-2 بازی رشدهای آینده 72

3-29-4-2 بازی انتقال ریسک... 72

30-4-2 ارزش افزوده اقتصادی ، سود اقتصادی و ارزش افزوده نقد 73

31-4-2 EVA  CVA,EP, به عنوان شاخص های مدیریت عملکرد 73

32-4-2 سودمندی شاخص های EVA  CVA,EP, 73

33-4-2 نتایج استفاده از EVA  CVA,EP,  برای پاداش مدیران اجرایی. 73

34-4-2 بازده حقوق صاحبان سهام 74

35-4-2 محدودیت های استفاده از ROE. 76

36-4-2 اشکالات نرخ بازده حقوق صاحبان سهام ROE. 77

37-4-2 بازده سرمایه گذاری. 78

38-4-2 سیستم دو پونت.. 78

5-2 نتیجه گیری. 80

6-2 سابقه تحقیق. 81

1-6-2 تحقیقات خارجی. 82

2-6-2 نتایج تحقیقات در مجامع دانشگاهی ایران. 83

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

1-3- مقدمه: 86

2-3 روش تحقیق. 86

3-3 جامعه مطالعاتی. 87

4-3 قلمرو تحقیق. 88

1-4-3 قلمرو  مکانی تحقیق. 88

2-4-3 قلمرو زمانی تحقیق. 88

3-4-3 قلمرو موضوعی تحقیق. 88

5-3 روش های جمع آوری اطلاعات.. 88

6-3 روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات.. 89

1-6-3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی: 89

8-3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 95

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها

1-4-‏ مقدمه‏: 98

2-4  شاخص های توصیفی متغیرها 98

3-4 روش آزمون فرضیه ها ی تحقیق. 100

4-4  تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 101

1-4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 102

2-4- 4 خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود: 103

1-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول: 103

2-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم 106

3-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی سوم 110

4-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی چهارم 137

5-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی پنجم 141

6-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی ششم 143

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

1-5-مقدمه: 146

2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 147

1-2-5 نتایج فرضیه اصلی اول. 147

2-2-5 نتایج فرضیه اصلی دوم 147

3-2-5 نتایج فرضیه اصلی سوم 148

1-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی الف.. 148

2-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی ب.. 148

3-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی ج. 149

4-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی د 149

5-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی ه 150

6-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی و. 150

7-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی ز. 150

4-2-5 نتایج فرضیه اصلی چهار. 151

5-2-5 نتایج فرضیه اصلی پنجم 151

6-2-5 نتایج فرضیه اصلی ششم 152

3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 152

4-5 پیشنهادها 153

1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 154

2-4-5 پیشنهادهایی  برای پژوهش های آتی. 154

5-5 محدودیت های تحقیق. 155

پیوستها:

جدول  مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری. 157

منابع و ماخذ:

منابع فارسی: 162

منابع لاتین: 165

فهرست منابع اینترنتی. 168

چکیده انگلیسی .......................................................................................................169

 

 

 

 

 

 

نگاره شماره 1- 1: تحقیقاتی که در زمینه ارزیابی عملکرد مالی انجام گرفته است.. 11

نگاره 1-4: شاخص های توصیف کننده متغیرها تحقیق، شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع (Statistics) 99

نگاره  2-۴  آزمون کالموگراف – اسمیرنوف  K-S)) 102

نگاره شماره (3-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده وارزش افزوده بازار (MVA)...... 103

نگاره شماره (4-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 104

نگاره شماره (5-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 104

نگاره شماره (6-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 105

نگاره شماره (7-4) : خط و معادله رگرسیون. 106

نگاره شماره (8-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر ارزش افزوده اقتصادی (EVA) وارزش افزوده بازار (MVA) 107

نگاره شماره (9-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 108

نگاره شماره (10-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 108

نگاره شماره (11-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 109

نگاره شماره (12-4) : خط و معادله رگرسیون. 110

نگاره شماره (13-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر بازده حقوق صاحبان سرمایه(ROE) وارزش افزوده بازار (MVA) 111

نگاره شماره (14-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 112

نگاره شماره (15-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 112

نگاره شماره (16-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 113

نگاره شماره (17-4) : خط و معادله رگرسیون. 114

نگاره شماره (18-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر  بازده سرمایه گذاری (ROI) وارزش افزوده بازار (MVA) 115

نگاره شماره (19-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 115

نگاره شماره (20-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 116

نگاره شماره (21-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 117

نگاره شماره (22-4) : خط و معادله رگرسیون. 117

نگاره شماره (23-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر  رشد سود هر سهم وارزش افزوده بازار (MVA) 118

نگاره شماره (24-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 119

نگاره شماره (25-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 120

نگاره شماره (26-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 121

نگاره شماره (27-4) : خط و معادله رگرسیون. 121

نگاره شماره (28-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر  نرخ سود باقیمانده (RI) وارزش افزوده بازار (MVA) 122

نگاره شماره (29-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 123

نگاره شماره (30-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 124

نگاره شماره (31-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 125

نگاره شماره (32-4) : خط و معادله رگرسیون. 125

نگاره شماره (33-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر نرخ بازده فروش (ROS) وارزش افزوده بازار (MVA) 126

نگاره شماره (34-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 127

نگاره شماره (35-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 128

نگاره شماره (36-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 128

نگاره شماره (37-4) : خط و معادله رگرسیون. 129

نگاره شماره (38-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر نرخ قیمت به سود سهام(P/E) وارزش افزوده بازار (MVA) 130

نگاره شماره (39-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 131

نگاره شماره (40-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 131

نگاره شماره (41-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 132

نگاره شماره (42-4) : خط و معادله رگرسیون. 133

نگاره شماره (43-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر  نرخ سود پرداختی سهام (DPS) وارزش افزوده بازار (MVA) 134

نگاره شماره (44-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 134

نگاره شماره (45-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 135

نگاره شماره (46-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 136

نگاره شماره (47-4) : خط و معادله رگرسیون. 136

نگاره 48-4. خلاصه یافته های حاصل از بررسی نه  فرضیه مورد نظر در رگرسیون تک متغیره...... 138

نگاره49- 4. برازش رگرسیون چند گانه و تفکیکی از کلیه متغیر های تحقیق. 139

نگاره 50-4. خلاصه یافته های رگرسیون چند گانه به روش Enter 140

نگاره 51-4.  یافته های حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق به تفکیک صنعت.. 142

نگاره شماره 52-4. یافته های حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق به تفکیک اندازه 144

 

 

 

چکیده:

ارزیابی عملکرد مالی شرکتها، از مهمترین موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران ، اعتبار دهندگان ، دولتها و مدیران می باشد. مدیران به منظور ارزیابی عملکرد قسمتهای تحت پوشش خود از ارزیابی عملکرد استفاده میکنند.  سرمایه گذاران (سهامداران) به منظور ارزیابی میزان موفقیت مدیریت در به کار گیری سرمایه آنها و تصمیم گیری در مورد حفظ ، افزایش و یا  فروش سرمایه گذاری ؛ اعتبار دهندگان به منظور تصمیم گیری در مورد میزان نرخ اعطای اعتبار؛ به ارزیابی عملکرد می پردازند .مهمترین جنبه ای که توسط سرمایه گذاران در ارزیابی عملکرد در نظر گرفته می شود، این است که آیا برای آنها ارزش ایجاد شده است یا خیر.در سالهای اخیر تلاشهای زیادی شده است، تا شاخصهایی معرفی شود که بهتر بتواند اهداف سهامداران را بر آورده سازد. یکی از جدید ترین این شاخصها، ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده می با شد ؛که هزینه فرصت همۀ منابع به کار گرفته شده را در نظر می گیرد و تحریفات ناشی از به کار گیری روشهای مختلف حسابداری توسط مدیریت  و همچنین اثر تورم را تعدیل نموده و تنها معیار عملکردی است که ارتباط مستقیم با ارزش بازار سهام دارد و به وسیله آن می توان اضافه ارزش در قیمت سهام هر شرکتی را توضیح داد. در این پژوهش، تبیین نوع معیار ارزیابی عملکرد مالی  مناسب، در شرایط بازار سرمایه ایران در دوره زمانی 1387-1384 مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا متغیر های پژوهش مورد شناسائی قرار گرفته و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از داده های بدست آمده از نرم افزار ره آورد نوین؛ برای محاسبه متغیر های  پژوهش ، توسط نرم افزار Excel استفاده شده است. این داده ها جهت آزمون فرضیه ها توسط نرم افزارSPSS   به کمک آماره- های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تحقیق نتایج زیر حاصل شده است:

فرضیه اصلی اول: بین ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و ارزش افزوده بازار در بازار سرمایه ایران رابطه معنی داری وجود دارد. ضریب تعیین تعدیل شده بین دو متغیر ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و ارزش افزوده بازار در بازار سرمایه ایران  برابر 266/0 می باشد و نشان می دهد که 6/26% از تغییرات ارزش افزوده بازاربه ارزش افزوده اقتصادی وابسته است ؛  sig (سطح معنی داری) کمتر از 0.05 می باشد که بیانگر وجود همبستگی در سطح متوسط بین این دو متغیر می باشد  . با توجه به این که در جدول مربوط به آزمون خطی بودن مدل ، sig کمتر از پنج درصد می باشد، فرض خطی بودن رابطه بین دو متغیر تایید می گردد  و فرضیه اصلی اول تحقیق، تأئید می شود .

فرضیه اصلی دوم : بین ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار در بازار سرمایه ایران رابطه معنی داری وجود دارد. ضریب تعیین تعدیل شده بین دو متغیر ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و ارزش افزوده بازار در بازار سرمایه ایران  برابر 169/0می باشد و نشان می دهد که 9/16% از تغییرات ارزش افزوده بازاربه ارزش افزوده اقتصادی وابسته است ؛ sig (سطح معنی داری) کمتر از 0.05 می باشد که بیانگر وجود همبستگی در سطح متوسط بین این دو متغیر می باشد  . با توجه به این که در جدول مربوط به آزمون خطی بودن مدل ، sig کمتر از پنج درصد می باشد، فرض خطی بودن رابطه بین دو متغیر تایید می گردد  و فرضیۀ اصلی دوم تحقیق، تأئید می شود .

فرضیه اصلی سوم : فرضیه اصلی 3 : بین معیار های سودآوری وارزیابی عملکرد (نظیر بازده حقوق صاحبان سرمایه ،   بازده سرمایه گذاری ، رشد سود هر سهم ، نرخ سود باقیمانده ، نرخ بازده فروش، نرخ قیمت به سود سهام و نرخ سود پرداختی سهام) ،با ارزش افزوده بازار ،در بازار سرمایه ایران رابطه مثبت وجود دارد. مؤلفه های آماری به دست آمده از آزمونهای آماری مربوط به متغیرهای این فرضیه و ارزش افزوده بازار نشان می دهد که به جز نرخ قیمت به سود سهام سایر متغیرها دارای ارتباط رابطه خطی و مثبت با ارزش افزوده بازارهستند ؛در نتیجه فرض خطی بودن رابطه بین متغیرهای مورد بررسی با ارزش  افزوده بازار (به جز متغیر نرخ قیمت به سود سهام)  تایید می گردد.

فرضیه اصلی چهارم : ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده در مقایسه با سایر معیار های ارزیابی عملکرد  مالی ، در بازار سرمایه ایران؛قدرت تبیین بیشتری از ارزش افزوده بازار را نشان می دهد. بررسی R2 تعدیل شدۀ مربوط به رابطۀ  MVAبا سایر متغیرها نشان می دهد که ،ضریب تعیین تعدیل شده ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده همواره به طور قابل ملاحظه ای بالاتر از R2 تعدیل شده سایر متغیر های مستقل پژوهش بوده است.لذا این نظریه را می پذیریم که در بازار سرمایه ایران ؛معیار REVA بیشترین رابطه مثبت را با ارزش افزوده بازار دارد و می توان از آن به عنوان برترین معیار ارزیابی عملکرد مالی  نام برد.

فرضیه اصلی پنجم: نوع صنعت بر ارتباط  بین معیارهای عملکرد مالی و ارزش افزوده بازار،تأثیر گذار است. آزمونهای آماری مربوطه نشان میدهد  که  متغیر کنترل صنعت بر میزان روابط بین متغیر های مستقل و وابستۀ تحقیق تأثیر گذار است؛در نتیجه فرضیه اصلی پنجم نیز، تایید می گردد.    فرضیه اصلی ششم : اندازۀ شرکتها بر ارتباط  بین معیارهای عملکرد مالی و ارزش افزوده بازار،تأثیر گذار است.آزمونهای آماری مربوطه نشان میدهد  که  متغیر کنترل انداره بر میزان روابط بین متغیر های مستقل و وابستۀ تحقیق تأثیر گذار است؛در نتیجه فرضیه اصلی ششم نیز، تایید می گردد. به اعتبار دهندگان ، سهامداران و کلیه فعالان  بازار سرمایه پیشنهاد می شود، ازاین معیار جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکتها و مدیران آنها استفاده نموده و درارزیابی سهام شرکتها  این معیارها را در کنار سایر معیار ها؛ در جهت نیل به هدف اصلی که همانا حداکثر کردن ثروت سهامداران است، به کار گیرند.نتایج به دست آمده در این پژوهش با نتایج حاصله از  تحقیقات  ملبورن و همکاران[1] (1997) مطابقت کاملی را نشان میدهد.

 

مقدمه:

سنجش عملکرد مالی[2] شرکت ها در فرایند تصمیم گیری،با توجه به توسعه واهمیتِ نقش بازار سرمایه از مهمترین موضوعات در حوزۀ مالی و اقتصادی است. ارزش افزودۀ اقتصادی[3] وارزش افزودۀ تعدیل شدۀ اقتصادی[4] از مهمترین معیارهای سنجش عملکردِ مالی هستند. تحقیقات متعددی در سطح بین المللی انجام شده و موافق با این دیدگاه است که  ارزش افزودۀ اقتصادی تعدیل شده در مقایسه با سایر معیارهای ارزیابی عملکرد مالی سنتی بیشترین همبستگی را با ارزشهای بازار دارد. مهمترین هدف مطالعۀ حاضر ، تبیین تئوریک شاخص های سنجش عملکرد مالی، آزمون این شاخص ها و ارائۀ شواهد لازم به منظور کمک به فعالان بازار سرمایۀ ایران ، برای اتخاذ تصمیمات منطقی در فرآیند سرمایه گذاری است. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی می باشد و بر مبنای روش و ماهیت در طبقه بندی تحقیقات همبستگی  قرار می گیرد و با استفاده از رگرسیون ساده و چند متغیره  به بررسی میزان رابطۀ همبستگی بین ارزش افزودۀ اقتصادی تعدیل شده و سایر معیارهای نوین و سنتی عملکرد مالی با ارزش افزوده بازار[5]، پرداخته است. یافته های پژوهش حاضر ادعا دارد که ارزش افزودۀ اقتصادی تعدیل شده، نسبت به ارزش افزودۀ اقتصادی ودیگر شاخصهای ارزیابی عملکرد مالی سنتی ، همبستگی بیشتری را با ارزش افزودۀ بازار در سالهای 1387-1384  نشان  می دهد و به اعتبار دهندگان ، سهامداران و کلیۀ فعالان  بازار سرمایه پیشنهاد می شود که ازاین معیار جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها و مدیران آن ها استفاده نموده و در ارزیابی  شرکت ها  این معیارها را در کنار سایر معیار ها؛ به کار گیرند. نتایج به دست آمده در این پژوهش با نتایج حاصل از  تحقیقات  ملبورن و دیگران[6] مطابقت کاملی را نشان میدهد.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاورپوینت زبان تخصصی 2 مدیریت دولتی و بازرگانی

پاورپوینت تحلیل دانشگاه اوترخت هلند

در این فایل دانشگاه اوترخت واقع در هلند مورد تحلیل قرار گرفته است. این فایل در قالب پاورپوینت ودارای 26 اسلاید می باشد. این فایل برای رشته معماری تهیه شده است.


مشخصات فایل
تعداد صفحات26
حجم3000 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیppt
دسته بندیمعماری

توضیحات کامل

پاورپوینت تحلیل دانشگاه اوترخت هلند

 

در این فایل دانشگاه اوترخت واقع در هلند مورد تحلیل قرار گرفته است. این فایل در قالب پاورپوینت ودارای 26 اسلاید می باشد. این فایل برای رشته معماری تهیه شده است.

این ساختمان چند منظوره برای دانشگاه اوترخت ساخته شده است و شامل سه سالن برگزاری امتحان در شرق دو سالن سخنرانی در غرب یک رستوران با ظرفیت هزار نفر در طبقه همکف به همراه اتاق هایی برای دانشجویان و کارمندان و یک پارکینگ بزرگ برای دوچرخه می باشد. این ساختمان علاوه بر این که برای سخنرانی و کنفرانس مورد استفاده قرار می گیرد، محلی برای ملاقات های دانشجویی نیز هست....

 

فهرست مطالب

این فایل شامل بخش های زیر است:

  • گروه طراحی
  • موقعیت
  • ریزفضاها
  • ویژگی های طرح
  • ایده طرح
  • بررسی نمای ساختمان
  • موقعیت شهر اوترخت
  • ویژگی های فرم بنا
  • مصالح و ساختار
  • بهره گیری از معماری پایدار
  • سازه بنا
  • پلان طبقات
  • ضخامت لایه های سقف
  • مقطع
  • و...

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاورپوینت زندگینامه نیما یوشیج

پاورپوینت زندگینامه نیما یوشیج

پاورپوینت زندگینامه نیما یوشیج شامل 25 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد و برای دانشجویان علوم انسانی کاربرد دارد .


مشخصات فایل
تعداد صفحات25
حجم4160 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیعلوم انسانی

توضیحات کامل

پاورپوینت زندگینامه نیما یوشیج

 

پاورپوینت زندگینامه نیما یوشیج شامل 25 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان علوم انسانی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج مردی بود که با مجموعه شعر افسانه، که بیانیه ی شعر نو فارسی بود، انقلاب بزرگی در فضای راکد شعر و شاعری ایران ایجاد کرد؛ او آگاهانه کمر همت بست تا تمام پایه و اساس شعر کهن فارسی را به چالش بکشد. نیما یوشیج برای این هنر خود نام «شعر نو» را انتخاب کرد.

دوران کودکی و نوجوانی نیما یوشیج

نیما یوشیج در 21 آبان 1276 در منطقه ای به نام یوش در نزدیکی کوه البرز که از توابع شهر نور مازندران می باشد، متولد شد. پدرش ابراهیم خان اعظام السلطنه نام داشت و شغل او گله داری و کشاورزی بود.

نیما از همان کودکی اسب سواری، تیراندازی و چند و چون زندگی روستایی را از پدرش فرا گرفت. وی ابتدا خواندن و نوشتن را نزد آخوند روستا یاد گرفت، ولی به خاطر آزار و اذیت های او، خیلی دل خوشی از معلم خویش نداشت.

خانواده ی نیما در یازده سالگی به تهران نقل مکان کردند و در خانه ای اجاره ای روبه روی مسجد شاه که یکی از مراکز فعالیت مشروطه خواهان بود، و در کنار مدرسه ی دارالشفا ساکن شدند.

نیما ابتدا در دبستان حیات جاوید درس می خواند ولی پس از مدتی به یک مدرسه کاتولیک که در آن زمان مدرسه «سن لویی» نام داشت، فرستاده شد. سپس مورد تربیت و تشویق یک معلم خوش رفتار قرار گرفت، او کسی نبود به جز «نظام وفا» که امروزه شاعر به نامی می باشد. او بود که نیما را به شعر گفتن ترغیب کرد. نیما ابتدا سرودن شعر را به سبک خراسانی آغاز کرد.

 و ...

 

فهرست مطالب

مقدمه

دوران کودکی و نوجوانی نیما یوشیج

آغاز فعالیت حرفه ای نیما یوشیج

فعالیت های سیاسی نیما یوشیج

زندگی خصوصی نیما یوشیج

فوت نیما یوشیج

یادبودها

کتاب ها و اشعار نیما یوشیج

پایان

 

عنوان :  زندگینامه نیما یوشیج

فرمت : پاورپوینت

تعداد صفحات : 25

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

زندگینامه نیما یوشیج


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

تحقیق روشهای تست و ارزیابی وب سایت و برنامه های سازمانی


تحقیق روشهای تست و ارزیابی وب سایت و برنامه های سازمانی

آیا واقعا اطلاعات بازیابی شده از اینترنت نیاز به ارزیابی دارند و یا هر نوع اطلاعات بازیابی شده می تواند مستند باشد و مورد استناد قرار گیرد؟ ضرورت ارزیابی اطلاعات بازیابی شده در چیست و چه معیارهایی برای ارزیابی وجود دارد؟

دانلود تحقیق روشهای تست و ارزیابی وب سایت و برنامه های سازمانی

کامپیوتر
تست 
وب
وبسایت
شبکه
امنیت شبکه
ارزیابی
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 904 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 84

مقدمه 5

فصل اول 7

بیان ضرورت و معیارهای ارزیابی در صفحات وب 7

1-1مهارت ارزیابی اطلاعات 8

1-2 مفهوم مهارت اطلاع یابی 8

1-3 مفهوم تفکر انتقادی 8

1-4 - ضرورت ارزیابی اطلاعات در عصر اطلاعات: 9

1-6 ارزیابی صفحات وب 12

1-7 معیارهای ارزیابی صفحات وب 13

1-8 مشخص کردن هدف 13

1-9 تعیین میزان پوشش 14

1-10 ارزیابی شهرت و اعتبار 14

1-11 تعیین صحت 15

1-12 روزآمدی 16

1-13 قابلیت دسترس پذیری 16

1-14 قیمت 17

فصل دوم: 19

مقایسه متدهای قابل دسترس ارزیابی وب 19

ومعلومات حاصل از کارایی متد های ارزیابی 19

2-1دلایل تضمین دسترسی وب سایت ها 21

2-2منابعی که به دسترسی سایت کمک می کنند 22

2-3مبحث 22

فصل سوم: 27

برنامه وب سایت 27

3-1 مدیریت برنامه وب سایت 28

3-1-1 سنجش کارایی: 28

3-2- ارزیابی آنچه در وب می بینید 29

3-3طراحی وب در دسترس چیست؟ 30

3-4دسترسی برای وب 30

فصل چهارم: 32

نحوه کار برنامه های کاربردی وب 32

4-1 معماری برنامه کاربردی 34

4-2 حلقه درخواست- پاسخ 36

4-3 URL های عمل مؤلفه 37

4-4 پیام های حلقه درخواست- پاسخ 38

4-5 پردازش درخواست 39

4-6 ایجاد پاسخ 40

4-7 بک تراک کش 42

4-8 ایجاد پروژه ها 42

4-8-1انتخاب یک قالب 43

4-8-2 ایجاد یک پروژه برنامه وب 44

4-9 مؤلفه های وب 50

4-10 منابع(Resources) 51

4-10-1 منابع سرور وب 51

4-12 ساخت برنامه خود 53

4-13 نصب برنامه کاربردی خود 54

4-14 خلق مؤلفه های وب 54

4-15 فایل های Java 56

4-15-1 فایل های WOD و HTML 57

4-15-2 حفظ و نگهداری وضعیت 59

4-16 افزودن متدها به مؤلفه 62

4-17 افزودن منطق بر متدها 64

4-18 چگونگی عملکرد حفظ وضعیت 64

4-19 استفاده از برنامه و شیء های Session 65

لیست یک – کلاس SessionPer store 68

4-20 مدیریت کش و عمل بک تراک 68

4-21 کش تعریف مؤلفه server-side 72

4-22 کش صفحه server-side 73

بک تراک استاندارد صفحات وب 76

4-23 رد کشserver- side 77

حرف آخر: 82

نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات 82

منابع 83

 

 

عنوان: روشهای تست و ارزیابی وب سایت

و برنامه های سازمانی

 

مقدمه

اینترنت به عنوان ابزاری که بازیابی سریع و آسان اطلاعات را فراهم می آورد از سوی کاربران بسیاری مورد استفاده و استناد قرار می گیرد. کاربران معمولا بدون توجه به معیارهای ارزیابی انتقادی هر آنچه را که در اینترنت بازیابی می شود معتبر می شمارند و در مطالعات تحقیقاتی خویش مورد استفاده و استناد قرار می دهند. (Case, 2003 ) نظر قالب کتابداران و اعضای هیات علمی آن است که استناد در تحقیقات دانشجویی به سمت منابع اینترنتی رفته و دانشجویان بر استفاده از این منابع بسیار تاکید دارند.(2002Davis,نقل از Tillotson, 2003: 4) یافته های تولپانن نشان می دهد که 5/92 درصد از دانشجویان ورودی زبان انگلیسی اطلاعات موجود در اینترنت را معتبر می دانند و این در حالی است که 5/52 درصد ازآنان اطلاعات بازیابی شده را هرگز ارزیابی نمی کنند.(Tillotson,2003:4 نقل ازTolpannan,1999)

 

 

اغلب کاربران اطلاعات بازیابی شده از اینترنت را معتبر می شمارند و قادر به تشخیص گهر از زباله نیستند.اغلب کاربران در پاسخ به این سوال که چرا به این منبع استناد کرده اید و آیا این منبع معتبر است یا خیر؟ چنین پاسخ می دهند که " آن را جستجو و بازیابی کرده ام واز آن استفاده می کنم." در این پاسخ جایی برای ارزیابی منتقدانه اطلاعات بازیابی شده گذاشته نشده است و اتکای صرف به مطالب بازیابی شده و ارزیابی نشده به طور وحشتناکی نمایان است.(Williams, 2003) تسهیلات تکنولوژیکی موجود بسیاری از موانع انتشار و اشاعه اطلاعات را از میان برداشته است. امروز هر فردی می تواند به نشر عقاید خویش پرداخته و وب سایت خود را مدیریت نماید. گستره صفحات وب روز به روز بیشتر می شود و بر آلودگی اطلاعات در این آشفته بازار اطلاعاتی افزوده می گردد. از سویی جامعه امروز به سمت جامعه اطلاعاتی در حال حرکت است. جهانی شدن و اطلاعات گرایی از مشخصه ها ی عصر اطلاعات است. دسترسی به اطلاعات متناسب با نیازهای اطلاعاتی، در زمانی کوتاه مهارتهایی خاص می طلبد. سواد اطلاعاتی لازمه جامعه اطلاعاتی است و برای رسیدن به این سواد کاربران باید به مهارتهای اطلاع یابی مجهز باشند. یکی از مهارتهای اطلاع یابی, مهارت ارزیابی است. اما پرسش آن است که آیا واقعا اطلاعات بازیابی شده از اینترنت نیاز به ارزیابی دارند و یا هر نوع اطلاعات بازیابی شده می تواند مستند باشد و مورد استناد قرار گیرد؟ ضرورت ارزیابی اطلاعات بازیابی شده در چیست و چه معیارهایی برای ارزیابی وجود دارد؟ در این نوشته سعی بر آن است تا با روشن ساختن ضرورت ارزیابی اطلاعات بازیابی شده در فضای اینترنت, معیارهای ارزیابی صفحات وب به عنوان یکی از محمل های اطلاعاتی تبیین گردد.

 

فصل اول:

 

بیان ضرورت و معیارهای ارزیابی در صفحات وب

 

1-1مهارت ارزیابی اطلاعات

کتابداران و اطلاع رسانان از دیرباز در پی افزایش ارتباط سودمند میان منابع اطلاعاتی و طالبان آنها بوده اند و در جهت افزایش این ارتباط موثر و افزایش خرد و دانایی در سطح جامعه همواره تلاش کرده اند. اطلاعات صرفنظر از محملی که بر بستر آن قرار خواهد گرفت دارای ارزش فراوان است و به خلق دانایی می انجامد. اطلاع جویی فرایندی هدفمند و ساختار مند است. طرح نیازاطلاعاتی, تعریف استرتژی جستجو، بازیابی اطلاعات، ارزیابی آنچه بازیابی شده است، سازماندهی و استفاده موثر از اطلاعات در جهت تبادل اندیشه ها و یافته ها، مهارتهایی می طلبد. این مهارتها در قالب واژه مهارتهای اطلاع یابی جای می گیرند.

1-2 مفهوم مهارت اطلاع یابی

یان مال لی (لی، یان مال،1376) مهارت اطلاع یابی را اینگونه بیان میدارد:

1. مهارت در بازیابی اطلاعات

2. مهارت در ارزیابی اطلاعات

3. مهارت در سازماندهی اطلاعات و

4. مهارت در تبادل اطلاعات

ارزیابی اطلاعات به عنوان یکی از کلیدی ترین مهارتهای مورد نیاز کاربران در این تقسیم بندی مورد اشاره است. این مهارت در انتخاب منابع متناسب با نیازهای اطلاعاتی کارساز است و روند اطلاع یابی موثر را سرعت و اعتبار می بخشد. اطلاعات پس از بازیابی در هر قالب و ساختاری که ارائه شود نیاز به ارزیابی دارد تا به این وسیله محتوای اطلاعاتی، متناسب با نیازهای تعریف شده کاربران باشد و به حل مسئله بیانجامد.کاربران جهت ارزیابی اطلاعات بازیابی شده نیازمند تفکر انتقادی هستند.

1-3 مفهوم تفکر انتقادی

خمیر مایه تفکر انتقادی، تکاپوی ذهنی و جستجو در اندیشه های نوشته و نانوشته جهت دستیابی به نتیجه ای معتبر و مفید است. این گونه تفکر آمیزه ای از تفکر خلاق، تفکر منطقی و تفکر مسئله گشاست. تفکر مسئله گشا همه عوامل ذیربط را در تفکر انتقادی وارد میسازد، تفکر منطقی ، راه نفوذ خطاهای منطقی را در تفکر انتقادی سد می کند و تفکر خلاق ابزار لازم را برای ترکیب مفاهیم به گونه ای متفاوت از گذشته فراهم می آورد. (دیانی،1370).

تفکر انتقادی لازمه توانایی و مهارت ارزیابی اطلاعات است. نظام آموزشی و کتابخانه ها به عنوان زیرمجموعه ای از این نظام، وظیفه تربیت کاربرانی مجهز به تفکر انتقادی را بر عهده دارند.حری معتقد است که نظام آموزش عالی دو نقش دارد یکی اینکه به دانشجویان بیاموزد چگونه اطلاعات خویش را بیابد ودیگری اینکه به آنان تعلیم دهد چگونه اطلاعات به دست آمده را تعبیر و تفسیرکند.(حری، 1378) تفکر انتقادی در محیط آموزشی از جمله کتابخانه ها شکل می گیرد و پرورش می یابد, لذا لازم است کتابخانه ها در ارائه خدمات خود به ایجاد و تقویت نگاه انتقادی در کاربران توجه داشته باشند و در آموزشهای کتابخانه ای خود این جنبه را لحاظ کنند. وجود وب سایتهای کتابخانه ای که آموزش مهارتهای اطلاع یابی را به صورت مجازی فراهم می آورد فرصت مناسبی برای این منظور است. اما هنوز سوالی باقیست : آیا ارزیابی اطلاعات ضروری است؟

1-4 - ضرورت ارزیابی اطلاعات در عصر اطلاعات:

آدمی برای رفع نیاز اطلاعاتی خویش به دنبال کسب اطلاعات است. وی از اطلاعاتی که دریافت میکند برای تصمیم گیریها و ارتقای دانش خویش بهره می برد. تصمیم گیری زمانی ارزشمند است که به درستی صورت پذیرد. نباید چنین پنداشت که تمامی اطلاعات کسب شده از صحت و اعتبار لازم برای دخیل شدن در تصمیم گیریها برخوردارند. در اینجاست که اهمیت ارزیابی اطلاعات رخ می نماید. از طرفی جامعه اطلاعاتی در عصر اطلاعات ضرورتهای دیگری را نیز تحمیل می کند:

1-4-1 جهانی شدن و ارزش اطلاعات: یکی از نتایج بحث جهانی شدن, افزایش ارزش اطلاعات به عنوان معیار توسعه یافتگی و خمیر مایه توسعه پایدار ملتهاست لذا روز به روز بر ارزش اطلاعات افزوده می شود.
1-4-2 رشد تکنولوژیکی و آلودگی اطلاعات: رشد سریع شبکه های اطلاعاتی روند اشاعه اطلاعات را تسهیل نموده, متخصصان موضوعی راحت تر از گذشته به تبادل اطلاعات می پردازند و چرخه تولید علم سریع تر از گذشته در جریان است. در نتیجه آلودگی اطلاعات روز به روز افزایش و طول عمر مفید اطلاعات کاهش می یابد.

1-4-3 اطلاع گرایی و جامعه اطلاعاتی: مفهوم جامعه اطلاعاتی درحال شکل گیری است. در جامعه اطلاعاتی کلیه تصمیم گیری ها بر مبنای اطلاعات صورت می گیرد و سرعت دسترسی به اطلاعات روزآمد, صحیح و معتبر، ارزشمند است. کاربران از میان انبوه اطلاعات تولید شده بر مبنای نیاز اطلاعاتی خویش به انتخاب دست می زنند و به تصمیم گیری های مفید و به موقع می یپردازند.

1-4-4 کاربر نهایی و مهارتها ی اطلاع یابی: مفهوم ارتباطات بی سیم کاربران را از محدودیت های زمانی و مکانی خارج ساخته و رفتار اطلاع یابی را به حریم خصوصی آنها کشانده است. مفهوم کاربر نهایی شکل گرفته و کاربران بدون یاری کتابداران به رفع نیازهای اطلاعاتی خویش می پردازند. در این صورت نیاز به آموزشهای پیچیده تری جهت ایجاد و ارتقای سطح مهارتهای اطلاع یابی احساس میشود.

 

1-5 ضرورت ارزیابی صفحات وب

از دیرباز تا امروز که در عصر اطلاعات به سر می بریم همواره ارزیابی اطلاعات و تقویت تفکر انتقادی

مطرح بوده است. عصر اطلاعات نه تنها از ضرورت آن نکاسته که بر ضرورت آن افزوده است. محتوای

اطلاعاتی ممکن است در هر قالبی قرار گیرد. در انواع رسانه ها صرفنظر از نوع محمل، محتوای اطلاعات

مورد ارزیابی قرار میگیرد. صفحه وب سندی چندرسانه ایست که در محمل جدید اطلاعاتی یعنی وب قرار گرفته است. موتورهای جستجو با نمایه سازی صفحات وب، بازیابی اطلاعات را در این محیط میسر می سازند. اما محیط مجازی وب ویژگی هایی خاص دارد که آن را از سایر رسانه ها متمایز می کند. به بیانی محیط مجازی وب بر محتوای اطلاعاتی تاثیر می گذارند.

بسیاری از متخصصان اطلاع رسانی و کتابداران بر این عقیده اند که ارائه اطلاعات در صفحات وب از اعتبار آنها خواهد کاست و هنوز فرمت چاپی را ترجیع میدهند این گروه بر این عقیده اند که اطلاعات در شکل چاپی از قابلیت اعتماد بیشتری برخوردار است چرا که مقالات در نشریات علمی پس از بررسی محتوایی چاپ میشوند.

بسیاری از اطلاعات با ارزش علمی در شبکه قرار نمی گیرند و کتابخانه ها مجلات علمی معتبری دارند که محتوای اطلاعاتی آنها به صورت تمام متن در اینترنت وجود ندارد. (Standler,2004)این در حالی است که ناشران مجلات علمی به فکر تغییر بستر اطلاعاتی خویش افتاده و در اندیشه فراهم آوری امکان دسترسی تمام متن به مقالات علمی خویش هستند. مزایایی چون قابلیت دسترس پذیری فراوان بدون محدودیت زمانی و مکانی، امکان روز آمد کردن سریع اطلاعات و قابلیت انتقال و کپی برداری سریع و به صرفه از اطلاعات در محیط اینترنت عواملی است که به روند دیجیتالی کردن اطلاعات سرعت می بخشد. در این صورت ارائه خدمات به صورت پولی انجام خواهد شد و نمونه این گونه از مجلات علمی در حال حاضر به صورت الکترونیکی در شبکه مشاهده می شود. (Standler,2004)
نوع محمل اطلاعاتی، در مورد صفحات وب بر محتوای اطلاعاتی آن تاثیر می گذارد لذا به صورت اختصاصی به بیان ضرورت ارزیابی اینگونه منابع پرداخته می شود:

● صفحات وب به سادگی ایجاد میشوند.

● دریافت دامنه و URL آسان است. حتی دامنه هایی که به ظاهر نشانگر مشخصه های خاصی چون org ,edu,… هستند با پرداخت مبلغ ناچیزی واگذار می شوند.

● هر صفحه ایجاد شده بدون هیچ محدودیتی از سوی موتورهای جستجو نمایه و آماده بازیابی می شود.
● این صفحات می توانند یکی از منابع اطلاعاتی محسوب شده و مبنای استناد قرار گیرند.

● نظارتی بر محتوای سایتها و نوع اطلاعات ارائه شده در آنها وجود ندارد. و به بیانی هر گونه اطلاعاتی از طریق صفحات وب ارائه میشود.

● اطلاعات در این صفحات بدون هیچ گونه فیلتری و بدون توجه به ویژگی های کاربران در دسترس گروههای مختلف قرار می گیرد.

● داوری آنگونه که در مورد منابع چاپی مطرح است، در این دست از منابع به چشم نمی خورد.
● دنیای مجازی ارتباطات مبتنی بر وب, اعتماد پذیری را کاهش می دهد. چراکه هویت طراحان صفحات وب می تواند پنهان باشد و یا اطلاعات ارائه شده از سوی آنها کاملا ساختگی باشد.

● اطلاعات ارائه شده در صفحات وب ناپایدار است.

● اطلاعات ارائه شده در وب از نظر محتوایی گاه بیهوده و بالقوه خطرناک و گمراه کننده است.

● به علت آلودگی بیش از حد اطلاعات در وب, میزان جامعیت بازیابی ها بسیار زیاد است نتیجه این آلودگی وجود سرریز اطلاعات است و برای رسیدن به نیتجه مطلوب باید به گزینش دست زد.

● به علاوه روشهای نمایه سازی در وب از کارائی لازم برخوردار نیستند و همواره بخش مفیدی از وب به صورت وب پنهان باقی می ماند.

شاید بتوان از طریق اعمال جستجوی پیشرفته بر غنای محتوایی اطلاعات بازیابی شده افزود اما در هر صورت در نمایه سازی وب، روابط معنایی آنگونه که شایسته است مد نظر نیست و چه بسا موارد بازیابی شده با اطلاعات مورد نظر سازگاری نداشته باشد.حتی با این فرض که موتور جستجو نمایه سازی را به درستی انجام داده باشد، طراحان وب در طراحی خویش ابرداده ها را مد نظر داشته باشند و موارد بازیابی شده مرتبط نیز باشند، لازم است که کاربران مطالب بازیابی شده را با دیدی انتقادی مورد ارزیابی قرار دهند و به این ترتیب بر اعتبار استناد خویش بیافزایند.

لذا کاربران چه به عنوان اعضای جامعه اطلاعاتی در عصر اطلاعات و چه به عنوان مراجعان ساده کتابخانه

های قرون وسطی هیچ گاه حق ارزیابی منتقدانه را از خود سلب نکرده اند. ساختار ارائه اطلاعات چه چاپی باشد, چه میکرو فیلم و چه ابزارهای دیجیتالی، کاربران همواره معیارهایی را در ارزیابی های خویش به کار می برند.

در مورد منابع الکترونیکی و آنچه در شبکه های پیوسته اشاعه می یابد ضرورت ارزیابی نه تنها کاهش نمی یابد که پررنگ تر خواهد شد و تابع معیارهای ویژه ای است.

1-6 ارزیابی صفحات وب

برای یافتن اطلاعات مناسب با نیاز اطلاعاتی از طریق صفحات وب باید در دو چیز مهارت داشت:
● دستها و چشمها را به تکنیک هایی مجهز کنید که قادر به یافتن مناسب ترین اطلاعات در زمانی کوتاه باشند.
● ذهن خود را طوری تربیت کنید که با دیدی انتقادی و حتی بدبینانه مجموعه ای از سوالات را طراحی و در مواجه با اطلاعات بازیابی شده آنها را در ارزیابی به کار بندد.

در صورتیکه این دو فرایند همزمان انجام پذیرد می توان گفت که کاربر از مهارت بازیابی و ارزشیابی منابع مرتبط با نیاز خود برخوردار است.

1-7 معیارهای ارزیابی صفحات وب

برخی معیارهای ارزیابی صرفنظر از نوع محمل اطلاعاتی برای انواع منابع چاپی و غیر چاپی صادق اند اما

برخی از معیارها اختصاص به نوعی از منابع دارند. اندیشه بنیانی در ارزیابی اطلاعات همچنان ثابت است اما گاهی اتفاق می افتد که با توجه به نوع کاربران, نوع و عمق نیاز اطلاعاتی و موارد استفاده از اطلاعات بازیابی شده برخی از معیارها پررنگ تر و برخی کم رنگ تر است.

محتوای این معیارها حول چند نکته می چرخد. ارزیابی از دو جهت کمی و کیفی باید انجام شود. نوع و ساختار سازماندهی و ارائه اطلاعات در انواع محمل ها به سهولت کاربری و و استفاده موثر می افزادید لذا نباید چنین پنداشت که ساختار و شکل ارائه اطلاعات در کم اهمیت است. در مورد صفحات وب نیز هر دو جنبه محتوای کمی و کیفی مد نظر است.

1-8 مشخص کردن هدف

آنچه در اینترنت منتشر می شود با هدف و برای مخاطبان خاصی است. شناسایی هدف با دنبال کردن پیوندهایی چون "About us," "Philosophy," "Background," "Biography," "Who am I," etc.

آشکار می شود. این پیوندها اهداف، دامنه، نوع فعالیت، وابستگی سازمانی و اطلاعات سودمند دیگری را مشخص می نماید. اگر در صفحه بازیابی شده این پیوندها را پیدا نکردید باید با کوتاه کردن URL به صفحه خانگی سایت رفته و در آنجا به دنبال اطلاعاتی از این دست باشید. (Barker,2004) . همواره به خاطر داشته باشید که هدف زیربنای سایر برنامه ریزی ها و طراحی هاست و در تعریف ملاکها و معیارهای گردآوری, تنظیم و ارائه اطلاعات تاثیرگذار است.

راه دیگر برای کشف هدف توجه به دامنه و URL صفحه بازیابی شده است. صفحاتی که با دامنه های mil,govet,org,edu, مشخص می شوند از اعتبار بیشتری برخوردارند. کاربران باید درمورد دامنه هایcom که تجاری که تجاری هستند بسیار دقت نمایند. این دامنه برای اهداف تجاری استفاده می شود. دامنه net به سایتهای غیر انتفاعی داده میشود اینکه تا چه اندازه این شرکتهای غیر انتفاعی اطلاعات صحیح ارائه میدهند خود جای بحث دارد. علی رغم تقسیم بندی رایجی که از دامنه ها به عمل می آید در عمل نظارت چندانی بر دامنه های ذکر شده وجود ندارد و با پرداخت مبالغ ناچیزی دامنه ها واگذار می گردد. لذا اگر چه باید در بررسی دامنه و URL صفحه بازیابی شده دقت نمود اما این معیار به تنهایی معیار مناسبی برای رد یا تائید اطلاعات بازیابی شده نیست.

1-9 تعیین میزان پوشش

اطلاعات ارائه شده در صفحات وب گاه بسیار عمیق و گاهی سطحی است. گاه تنها به ارائه لیستی از مطالب تخصصی اکتفا شده است بدون آنکه به دانش عمیق مربوط به آن اشاره ای گردد و گاهی ریزترین مسئله مورد بحث فراوان قرار گرفته است.باید در نظر داشت که طرح سوال،جستجو و بازیابی اطلاعات متاثر از نوع و محتوای نیاز اطلاعاتی، نوع و سطح مخاطبان، دامنه کار یا فعالیتی که به واسطه اطلاعات قصد پوشش دادن به آن را دارند و بسیاری عوامل دیگر است. صفحات وب نیز متاثر از اهداف طراحان آن سطح پوششی خاصی از مخاطبان را مد نظر دارند و پشتیبانی می کنند.

تخمین دامنه اطلاعات مناسب برای جستجوگر می تواند به چندین روش انجام پذیرد یکی از این روشها مطالعه فهرست مندرجات یا نقشه سایت -در صورت وجود- است، روش دیگر مطالعه و بررسی توصیفی است که اغلب سایتها از خود ارائه می کنند. سایتهایی که اطلاعات عمیق و تخصصی تری دارند اغلب امکان جستجو را از طریق موتور جستجوی خود فراهم می آورند در این صورت با انجام جستجویی ساده می توان تا حدی به دامنه اطلاعات ارائه شده و نوع سازماندهی آن پی برد. وجود پیوندهای فرامتنی نیز اگر به درستی برقرار باشند بر عمق پوشش مطالب می افزایند.

در مورد برخی از سایتها که مقالات تمام متن را فراهم می آورند پوشش گذشته نگر نیز اهمیت می یابد. تعیین پوشش همواره بستگی به سطح دانش کاربر و نوع نیاز وی دارد.

1-10 ارزیابی شهرت و اعتبار

شناسایی صاحبان اندیشه, شهرت و اعتبار آنها در ارزیابی صفحات وب از ضروریات است پس:

- حامی صفحه[4] یا فردی که مسئولیت حقوقی و معنوی سایت را عهده دار است مشخص نمایید.
کاربران باید بتوانند ناشر یا حامی صفحه وب را شناسی کنند به گونه ای که ارزشها ، اندیشه و اهداف وی مشخص شود. این بررسی با مراجعه به بخش هایی از صفحه که با "About Us" or "Mission" مشخص شده اند انجام می شود. حامی صفحه وب باید علاوه بر شماره تماس و آدرس پست الکترونیکی به صورت متمایز مشخص شده باشد (Smith, 2001).

- پدید آور را مشخص کنید.

گاه کاربران در اطلاعات بازیابی شده آنقدر غرق می شوند که پدید آورنده اثر و اطلاعات زمینه ای وی را از یاد می برند و به آن توجهی نمی کنند. در مورد وب سایت سازمانها و بسیاری از سایتهای دیگر امکان دارد که اطلاعات مربوط به پدیدآورنده مطالب ذکر نشده باشد در این صورت اگر امکان آن وجود داشته باشد با ایجاد ارتباط با مدیر سایت می توان [5]اطلاعات مفیدی به دست آورد به علاوه اطلاعاتی که سازمانها تحت نام تنالگانی خود ارائه می کنند اغلب تحت نظارت کارمندان و متخصصان موضوعی است و در صورت معتبر بودن آن سازمان مشکلی در مورد عدم شناخت پدید آور نخواهد بود. در عین حال مشخص کردن صاحب اندیشه در هر سایتی نشان دهنده دقت نظر و احترامی است که طراحان آن به تفکر انتقادی مخاطبان خویش دارند(Smith, 2001).

در صورتیکه اطلاعات مربوط به پدیدآور مشخص باشد باید دقت داشته باشید که توضیحات کامل باشد و تصویر مناسبی از وضعیت مسئولیت مطالب منتشر شده را مشخص نماید. ارائه آدرس پست الکترونیکی نویسنده مطلبی که مشخصات حرفه ای و تخصصی وی را نمایان نسازد قابل اعتنا نیست. در اینصورت باید با نویسنده مطلب ارتباط برقرار کرد و مشخصات لازم را از او دریافت نمود. (Barker,2004)


1-11 تعیین صحت

گاه اطلاعات ارائه شده در محیط مجازی وب نه تنها صحیح نیست که گمراه کننده و در مواردی مثل اطلاعات پزشکی خطرناک نیز هست لذا در ارزیابی اطلاعات باید بر این جنبه بسیار دقت داشت.

تعیین میزان صحت اطلاعات بازیابی شده مهمترین بخش ارزیابی انتقادی اطلاعات است. اغلب کاربران از روی ظاهر سایت و نوع طراحی آن به ارزیابی می پردازند در حالیکه صرف طراحی مناسب و زیبای سایت دلیلی بر صحت محتوای اطلاعاتی آن نیست. اشتباهات تایپی و گرامری گاه محتوا را قلب می کنند و اطلاعات گمراه کننده ای را منتقل می سازند. پدید آور مطالبی که محتوایی قابل اعتماد داشته باشند کلامش را با استنادها اعتبار می بخشد در صورتیکه مقاله ای علمی فاقد استناد و منابع باشد نباید محتوای اطلاعاتی آن را زیاد معتبر و جدی قلمداد کرد. در مورد سایتها نیز چنین است . اطلاعات ارائه شده در صفحه ای اینترنتی چنانچه با پیوندها مسیری را برای کشف منابع و استنادها فراهم آورد بر اعتبار خویش افزوده است(Smith, 2001).

1-12 روزآمدی

با توجه به رشد روز افزون علم و کوتاه شدن دوره حیات علمی یک اندیشه، لازم است از روزآمدی اطلاعات ارائه شده اطمینان حاصل گردد. توجه به تاریخ انتشار یک صفحه و تاریخ بازبینی آن که اغلب در پائین یا بالای صفحه ظاهر می شود گامی جهت ارزیابی روزآمدی صفحه و اطلاعات آن است. الزاما تاریخ انتشار صفحه و یا تاریخ روزآمدسازی سایت به تنهایی ملاک روزآمدی اطلاعات نیست، فعال نبودن پیوندها نشانی از عدم پویایی و روزآمدسازی سایت است. به علاوه منابع مورد استفاده در متن نیز باید مورد توجه قرار گیرد در صورت کهنه بودن منابع مورد استناد، باید در روزآمدی مطالب ارائه شده تردید کرد. توجه به این مسئله اهمیت دارد که به صرف کهنه بودن منابع مورد استناد نمی توان خط بطلانی بر محتوای اطلاعاتی ، اطلاعات بازیابی شده کشید بلکه باید همزمان به متن آن علم یا رشته، طول عمر مفید اطلاعات در آن موضوع و بار محتوایی مطالب نیز توجه داشت.

1-13 قابلیت دسترس پذیری

- دسترس پذیری در شبکه

دسترسی به منابع اطلاعاتی در اینترنت ممکن است به شیوه های مختلفی محدود شود(از جمله زبان منبع, نیاز به ثبت نام, نیاز به اثبات صلاحیت یا عضویت در یک سازمان خاص)(خادمیان, 1382: 102) دسترس پذیری بزرگترین عاملی است که مراجعان کتابخانه ها را به پای میز کامپیوتر کشانده. محیط مجازی وب محدودیت زمانی و مکانی کاربران را از میان برداشته است

 

 

شامل ورد 84صفحه ای

دانلود تحقیق روشهای تست و ارزیابی وب سایت و برنامه های سازمانی